Friday, 27 July 2012

HATI YANG PUASA

Bismillahirrahmanirrahim.

Kalau kita kata kita puasa, kita tak makan, kita pun tak minum.
Itu, bentuk fizikal luaran sahaja yang kita nampak.
Erk. Sebab puasa tu kan menahan diri dari lapar dan dahaga. SAHAJA ke?

Kalau kita kata HATI kita yang puasa...
Maca mana pula?
Ada ke hati yang puasa?
Allah, bila ustaz kongsikan semalam
Rupa-rupanya, bila kita kata kita puasa, hati kita pun perlu ditarbiyah untuk sama sama berpuasa.
Bila kita puasa, tapi masih berani buat maksiat..betul ke kita puasa?
Bukan ke puasa tu dapat menundukkan hawa nafsu?
Wallahu'alam. Itu urusan manusia dengan Dia.

InsyaAllah, kat sini akan dikongsikan apa itu hati yang berpuasa.

HATI YANG BERPUASA.

1) Hati yang perlu menahan & mencegah daripada segala bentuk syirik.
Misalnya ragu ragu dengan janji Allah, ragu ragu dengan Al-Quran. Perlulah kita semak balik sayang kita terhadap Allah tu tinggi ke tak. Berusahalah membuang perkara-perkara yang boleh menganggu gugat cinta kita terhadapNya.

2) Meninggalkan segala bentuk niat-niat yang buruk. Allah tak suka, orang pun benci.

3) Menjauhkan bisikan-bisikan jahat di persekitaran. Bila ustaz cakap juahkan diri daripada benda-benda yang lagho, yang membawa kita kepada lalai contohnya laktop, televisyen...kawan yang tak membantu kita ingat Allah.

4) Tidak mengikuti keinginan. Biasa..makan atau tidur secara berlebihan dari yang sepatutnya.

5) Menjauhi penyakit-penyakit hati.

6) Meninggalkan segala bentuk kebiasaan buruk. Ustaz beri contoh...students..biasanya bila nak belajar tu MALAS, lemah sangat..so, kenelah rajin-rajin dan tekun. Kan mak ayah hantar U utk belajar. -.-" Seriously terasa.

7) Adakah dunia itu telah masuk ke dalam hati kita dan menipu kita? Wallahu'alam. So, kene jagalah.



Bila jiwa yang bersih ===> Menimbulkan amalan yang bersih ===> Menjadikan Istiqomah.



Manusia yang selalu mengingati Allah, jiwanya akan menjadi tenang. Itu. Janji Allah.

" Wahai anak Adam, jika engkau mengingat Aku dalam dirimu, maka Aku akan mengingatimu dalam diriKu."
( Riwayat Ahmad)

Subhanallah. Sweetnya Allah.
Bila kita ingat manusia, belum tentu manusia tu pun ingat kita. Kan?

Ustaz pun menyarankan agar lepas solat, kita kene renung roh kita.
Fada..kita mana boleh nampak roh kita.
Memanglah..tapi maksudnya kat sini..merenung amalan-amalan yang akan kita jadikan bekal untuk ke sana nanti. :)



Untuk tazkirah yang kedua dan di conduct dalam English, even pun sebenarnya isi kandungan tazkirah tu sama..tapi ada juga menangkap isi lain.

Humble will make you closed to Allah.
Read the Qur'an and make Tahajud and do the Qiyam will make our heart strong and help to be a good Muslim. insyaAllah.
We have a lots of models in Islam that can be follow through their ibadah like para sahabat.
Always have a good faith to Allah.
Reading the Qur'an with our whole heart and be with Allah- there is a bless and nikmat from Him. Subhanallah. :')




" Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan iman dan mengharap pahala dari Allah, ia akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu."
-HR.Imam Bukhari-

MasyaAllah. Siapa yang tak nak kan bila dosa-dosa diampunkan Allah.
Tak kan masih nak berlumba-lumba buat perkara dosa?
Jom. Rebut peluang ni.
Mak Ayah kita mestilah sayang kita, tapi Allah lagi lagi lagi sayang kita.
Kalau Dia tak sayang..Dia tak kan maafkan segala dosa-dosa kita yang kita sedar atau pun tak bila buat.
Pintu taubat pun terbuka luas sebelum nafas di kerongkong dan hari kiamat berlaku.
Bonus bila menjelang bulan Ramadhan yang mulia ni.
Macam-macam ganjaran Allah offer.
Tak kan kita nak zalim diri sendiri lagi. Kan?
Tepuk dada tanya iman.


Semoga bulan Ramadhan kali ni kita dapat mentarbiyahkan diri dan rohani untuk sama-sama berpuasa.
Kurangkan ke'lagho'an, tingkatkan amalan.
Semoga puasa kita diterima Allah dan menjadi bukti kat padang Mahsyar nanti.
InsyaAllah.
:)


Perkongsian untuk diri sendiri utamanya dan si penjenguk yang sudi membaca.
Jazakallah khair.

Friday, 20 July 2012

The Momentum Of Change in Ramadhan:)

Bismillahirrahmanirrahim.


"In this month, ALLAH OPENS the gates of PARADISE and CLOSES the gates of HELL, and chains up the devils."
(Al-Bukhari)

Subhanallah! Praise to Allah.
You know what my dear friends..in Ramadhan, He will bless to all mankind, not only Muslim..but to non Muslims as well.
In this month, we are encourage to FASTING, read the Qur'an and Dzikir.
Pstt! Somebody will leave you! Look! 'They' are Syaitan. Oups!
So, how to best utilize the momentum of Ramadhan?
Plan First!

How to maintain & sustain the spirit of Ramadhan?

SET A DO-ABLE TARGET.
Make sure the activities you set are reasonable to sustain for the whole month. Don't focus on the huge things, but enough to small things. Never compare your ability to others. Just follow your own ability.

INTERNALIZE YOUR GOALS.
Have a one hour session for yourself to internalize your Ramadhan goals!

PRAY HARD.
Pray for others and ask others to pray for you too.

FIND A CONDUCIVE ENVIRONMENT.
Be surrounded by people who are committed with their Ramadhan plan.

MAKE SURE YOUR GOALS ARE VISIBLE TO YOU & FAMILY/FRIENDS.
Paste your Ramadhan goals in your room or anywhere you can see.

REWARD YOURSELF.
For the accomplished goals. Haa...don't make a such things that give you more 'lagho'..

KNOW YOUR WEAKNESS.
Eliminate things that will shift your focus from achieving your goals & enjoying the beautiful month of Ramadhan. I think I should stop to falling in love with Gu Jun Pyo..Oups! -.-"

ALWAYS REMEMBER THAT IT COULD BE OUR LAST RAMADHAN.
Sometimes, even harder than change is accepting the consequences of not wanting to make the change.

Ok.For all human beings, 
SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA.
SEMOGA PUASA KALI NI LBH BAIK AMAL IBADAHNYA.
JANGAN PONTENG TAU kecuali kes terpencil.
-.-"

Wassalam.

Tuesday, 10 July 2012

Bukit Tabur

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah 7-7-2012, pagi Sabtu, aku dan 2 lagi hawary rebut peluang nak panjat bukit Tabur.
Itu
misi sebelum nak sambut Ramadhan yang sangat dinanti-nantikan.

Sangat mencabar fizikal dan mental.
If rasa give up nak terus naik, memang tak kan sampai puncak.
Aku pun terasa boleh ke aku naik, dah nafas macam tak cukup-cukup.
Naik tangga mahallah yang tingkat 4 pun dah berungut, tercungap-cungap
ni..nak naik bukit yang entah berapa tingginya.
Go go!

Fizikal batu yang tajam-tajam
Fizikal bukit yang curam
Fizikal pun mungkin terancam.

Pernah rasa tak kalau orang pandang rendah dengan saiz dan kudrat yang kita ada?
Kau tak boleh buat ni sebab kau macam ni.
Kau tak boleh lepas rintangan ni sebab kau macam tu.
Kau tak boleh ni, kau tak boleh tu.
Kata-kata yang menunjukkan kita terbatas untuk buat apa yang diorang buat.

Tak apa..
jangan risau sebab kita ada Dia.
Kalau orang kata kita tak boleh, kita minta kat Dia supaya beri kebolehan,
Kalau orang kata kita tak mampu, kita minta kat Dia supaya beri kemampuan,
Bersyukur dengan apa yang Dia dah cipta untuk kita,
biar kurang situ, Dia akan lebihkan sini.
Dia kan Maha Adil.
InshaALLAH, Dia akan buat kita bahagia.

' Dan Tuhanmu berfirman, " Berdoalah kepada Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu.'
-Ghafir: 60-

Peduli lah orang nak kata kita macam-macam,
minta dengan ALLAH tenangkan kita.
Jangan buat hati kita bersedih dengan kata-kata orang.
Cukup Dia. (:

' Wahai manusia! Kamulah yang memerlukan ALLAH, dan ALLAH Dialah Yang Mahakaya ( tidak memerlukan sesuatu), Maha terpuji.'

' Dan bertawakallah kepada ALLAH. Dan cukuplah ALLAH sebagai pemelihara.
-Al-Ahzab: 3-

Alhamdulillah, selamat naik dan turun.
Itu..Allah berikan kemudahan.
Allah dah jaga..kalau dia tak jaga, tak selamatlah kita.
Kan.

Subhanallah!
Melihat keindahan ciptaan Allah..memang cantik.
(:

' Allah Pencipta segala sesuatu dan Dia Maha Pemelihara atas segala sesuatu.'
-Az-Zumar: 62-













Wassalam.
(: